سردشت از نگاهی دیگر
به وبلاگ من خوش آمدید
فرمانداری سردشت 1
اداره ورزش و جوانان سردشت 1
دانشگاه آزاد سردشت 1
دانشگاه پیام نور سردشت 1
شهرداری سردشت 1
گوڵ نامەی کوردی 1
طبیعت سردشت (سروشتی سه‌رده‌شت) 1
جی پی اس موتور
جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان طبیعت سردشت و آدرس sardashtnature.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 210
بازدید ماه : 210
بازدید کل : 27126
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1


تاریخچه سکونت در سردشت

مردم کردستان و پژوهشگران تاريخ ،"سردشت" را زادگاه«زرتشت» پيامبر در هزاره­ اول قبل از ميلاد مي­دانند. اقوامی چون « لولوبيان»، « آشوريان»، « هوريان»، « اوراتوها»، «ماننايی ها» و مادها در اين منطقه سکونت داشته­ اند که البته برخی چون آشوري­ها به منطقه تهاجمات سختی داشته اند و بعد ساکن شده­ اند. در دره «زاب صغير» تمدنی به نام زاموا وجود داشته است که سرتاسر دره و بخشی از جنوب منطقه­ « ماننايي­ها» را در شمال « زاب کوچک» در بر­گرفته است( ابراهيمي، 1384). شهر سردشت در پای کوه «گرده سور» بر روی دشتی نسبتاً کوچک واقع شده و مشرف بر رودخانه «کلو» مي­باشد که از شرق شهر عبور مي­نمايند. بنای شهر در کنار چشمه آبی بوده که تا چند سال اخير منبع تامين آب بيشتر شهر بوده است. سردشت فعلی قبل از اسلام در ضلع غربی شهر کنونی در کنار چشمه آبی بزرگ قرار داشته و مدتی به نام « نيزه رو» ناميده مي­شد. اين شهر دارای برج و بارويی محکم بوده و به دوره اشکانيان نسبت داده میشود( مهندسين مشاور پويا نقش شهر و بنا، 1384: 5 ). بر اساس مطالعات و کاوش­های باستان شناسان در مورد منطقه کردستان، چنين استنتاج مي­گردد که اين منطقه يکی از مناطق اوليه سکونت انسانهای اوليه بوده است. گروهی از انسانها اوليه در دوره پالئوتيک (عصر حجر قديم) از دره­ های جنوبی ايران گذشته، به طرف شمال غربی رفته، پس از عبور از دره ­ها و تنگه­ های سليمانيه، رواندز وارد کردستان شده سپس به سمت شمال حرکت و در منطقه سردشت ساکن شده اند( مهندسين مشاور آتک، 1362).
برگرفته شده از سایت زیر:
http://azarbayejanghar3000.blogfa.com/post-11.aspx


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در یک شنبه 23 شهريور 1392برچسب:سەردەشت,وێنەی سەردەشت,کوردستان,سردشت,عکس سردشت,کردستان,عکس کوه,عکس,عکس طبیعت,SARDASHT,sardashtpic,sardasht nature,nature ,ساعت 23:40 توسط خالد اسماعیلی |